NTRODUCE
Long flights can be boring, so it’s helpful to know what kind of in-flight entertainment an airline offers.
長時間のフライトは退屈かもしれません。航空会社がどのような機内エンターテインメントを提供しているかを知るのは、役立つでしょう。
-
Use or to show choices.
orは選択肢を並べるときに使います。 -
- We can stay at home or go to the mall.
- 私たちは家にいることもできるし、ショッピング・センターに行くこともできます。
-
You can also use or to replace and in negative sentences.
否定文でandの代わりにorを使うことによって「どちらも・・・ない」という意味になります。 -
- I don’t like playing games or watching movies on airplanes.
- 私は飛行機の中でゲームをすることも、映画を見ることも好きではありません。
NTRODUCE
Talking about celebrities and their fans is a great way to start a conversation.
有名人やそのファンについて話すことは、会話を始める良いきかっけになります。
SINGULAR NOUNS
COLLECTIVE NOUNS
a celebrity
PLURAL NOUNS fan club members
paparazzi
a crowd
NTRODUCE
Reading movie reviews is one way to know if a movie is good or bad. They can help you avoid wasting time and money on boring movies.
映画の批評・口コミを読むのは、その映画が面白いかを知るための一つ方法です。退屈な映画を見て、時間とお金を無駄にしなくてすみます。
Help + 原型不定詞 / Help + 不定詞 – 「~を助ける・役立つ」
「助ける」という意味のhelpの構文では、必ず人が目的語となり、「Help + 原型不定詞(動詞の原形)」または、「Help + 不定詞」の形をとります。
(〇)A. (原型不定詞)They helped me paint the kitchen.
(〇)B. (不定詞) They helped me to paint the kitchen.
※ 上記、A, Bはどちらも正しい構文ですが、実際にはA(Help + 原型不定詞)の方がより一般的に使われています。 |
(×)C. (動名詞)They helped me painting the house. (Help + 動名詞は誤り)
「役立つ」という意味の構文。人を主語にはとりませんが、同様に「Help + 原型不定詞」 または、「Help + 不定詞」の形をとります。動名詞は使えません。
(〇)D. (原型不定詞)The new program helped improve students’ speaking skills.
(〇)E. (不定詞)The new program helped to improve students’ speaking skills.
(×)F. (動名詞)The new program helped improving students’ speaking skills. (Help + 動名詞は誤り)
※ 上記、D, Eはどちらも正しい構文ですが、実際にはD(Help + 原型不定詞)の方がより一般的に使われています。 |
Help + 動名詞 – 「~せずにはいられない、~せざる得ない」
「~せずにはいられない」「~せざる得ない」とう意味の”Can’t help ~ing“という構文においては、必ずHelp + 動名詞の形になります。
(〇) F. (動名詞)I can’t help waking up early.
早起きせざるを得ない。
(〇) G. (動名詞)I can’t help watching that TV show.
そのテレビ番組を見ずにいられない。
※ I can’t help ~ingの形の文は、I can’t stop myself from ~ing という文に置き換えることもできます。(例) I can’t stop myself from watching that TV show. |
「Can’t help falling in love with you」という有名な歌がある。
STEP B GRAMMAR TIP
Use adjectives that end in -ed and -ing to describe people and things.
-ed と-ingが付いた形容詞を使って、人やものを説明できます。-
Use adjectives that end in -ed to describe how someone feels.
-edが付いた形容詞を使って、人が感じていることを表します。 -
- I was bored.
- 私は退屈していました。
- I was surprised at the ending.
- 私は結末に驚きました。
-
Use adjectives that end in -ing to describe the cause of a feeling.
-ingが付いた形容詞を使って、感情の原因を表します。 -
- The movie was boring.
- その映画は退屈でした。
- The ending was surprising.
- 結末は驚くべきものでした。
INTRODUCE
When you see a movie in another country, you might be surprised by how different the experience is from Japan.
海外で映画を観ると、日本で観る環境と全く違うことに驚くかもしれません。
STEP B GRAMMAR TIP
Use be (adjective) that to express your feelings about something.
be動詞+形容詞+thatを使って、物事に対するあなたの感情を表すことができます。-
- I’m disappointed that the movie started late.
- 映画が始まるのが遅かったのでがっかりです。
- We were amused that they sold dried fruit inside the theater.
- 映画館内でドライフルーツを売っていたのが面白かったです。
- They were excited that the theater gave out free popcorn.
- 彼らは映画館で無料のポップコーンが配られたので興奮しました。
- She’s impressed that the seats are so comfortable.
- 彼女は椅子が快適なことに感動しています。
-
that がbecauseとまったく同じ意味で使かわえる